Wednesday, November 9, 2011

Si penjual

Oho... teringat kisah ni hari Rabu cuti deepavali yg lalu.....

Sedang kami nk menunggu order kami di sebuah kedai makan, tetiba datang laa seorang lelaki... maybe OKU... then dia menjual kalendar...

Aku dh ckp dh... aku xnak... tapi dia pi korek gak beg dia, dia keluarkan segala mak nenek kalendar yg dia jual... aku ckp lagi aku xnak...

Dia keluarkan letak agi atas meja... aku ckp aku xnak...

Tapi dia leh tunggu gak kat situ... arghhh tensen gua... pastu gua pon malas nk banyak citer.. .amik duit bg kat dia ngan kalendar dia skali.....

Tau pastu apa jadik? Dia pi bagi ceramah free plak.. dia ckp dia menjual... bukan mintak sedekah.... pastu dia ckp jgn ingat saya ni mintak2 kat orang.... pastu tah pape dia bebel dah... pastu dia siap jeling kat aku tu... eh... orang dh ckp tadi taknak... pastu jgn laa paksa2.... aku malas nk byk songeh.. aku bg jek laa duit.. tp mmg aku xnk kalendar tu.. sbb xde tpt pon aku nk letak lam rumah.. so jangan la nk marah2 aku pastu... xfaham sungguh laa... nape nk marah... dh puas ckp... xnak... xnak.. last2 aku bg duit terus marah plak sbb xamik kalendar tu....

Jangan laa paksa2 orang... i tau.. u OKU.. tp, kalau orang ckp xnak.. xyah laa nk paksa2... bila org bg duit xnak amik barang u ckp macam2 plak... grrr... tensen betul aku..... I mmg xnk amik kalendar tu.. sbb kalau amik kang... jadi apa tak tau... so i bg jek duit.. u leh terus jual pada yg lebih memerlukan....

Maybe stgh orang ckp.. amik je laa kan.. tp, bagi saya laa.. kalau kita xperlu, buat apa kita beli... kang dah jadik membazir plak.. so kita bg je apa yg boleh... then xpyh laa bg khidmat nasihat percuma plak lepas orang xnak beli... 

No comments: