Tuesday, August 16, 2011

Makcik Ingat Saya takde Perasaanke?

Tragedi semalam... Kat pasar malam... tp aku g xmalam agi ar.. blk keje terus singgah... cari lauk pauk sesiap utk masak sahur...(masak ke?) ngeh..ngeh..ngeh... aku ada mood baik aku masak laa.. mood xbaik.. sorry laaa... 

Oh ye.. meh sambung... aku beli ikan, ayam.. then ingat g singgah cari sayur sket.. sesungguhnye aku mmg xreti nk beli sayur.. bkn apa... kang beli, tetiba xmasak... dh layu cenggitu jek... membazir... so beli laa sayur yg rerasa leh tahan lama.. apa lagi.. carrot laa.. tu pon xtau nk wat masak pe tah.. tgh pilih2 nk beli sayur.. aku dgr laa ada sorang makcik ni membebel kat budak yg kira sayur dia tu... dengan muka marah xbley blah... pastu dia ckp,'Apa laa sayur banyak ni pon sampai dkt 10 hinggit... mahal...' sambil tangan dia duk cari2 duit lam beg.... then pastu aku paling ke sebelah kiri tgk2 agi sayur... tetiba aku dgr budak kira sayur tu ckp, 'Makcik, kalau makcik rasa sayur ni mahal, dan makcik xnk beli, makcik xpayah laa beli... tak payah laa makcik baling duit tu kat muka saya... kalau makcik ada perasaan, makcik ingat saya xde perasaan ke??' huhu... terkedu den tengok muka dia... Dan ayat dia masih agi dlm keadaan berhemah...

Tak tau laa kalau orang lain kat tempat dia... ada yg baling muka makcik tu kot ngan sayur... Dah laa dengan ada orang lain kat situ (maksudnyeee.. bangsa lain.. ) xsure laa cina ke jepun... Oh makcik, kenapa laa makcik buat camtu... Kecil hati budak yg jual sayur tu.... yang ada kat situ aku, makcik tu dgn 3 org chinese or japanese xsure laa... lepas makcik tu blah... yg 3 org tu duk ckp2 gak laaa...

Ntah apa yg makcik tu marahkan... sungguh aku xfaham.. kalau rasa mahal sayur tu senang jek.. tinggalkan.. bkn budak tu marah pon.. nasib baik laa budak tu xtengking makcik tu ke... dia ckp elok2 tp bisa gak laa... Nape nk baling2 duit tu kat muka budak tu... mcm budak tu minta sedekah plak... org minta sedekah pon kita bg elok2... ni kan pula dia berniaga.... 

Tapi, akak bangga ngan adik sbb masih mampu tahan marah... wah.. tetiba adik plak.. hehe.. Budi bahasa budaya kita makcik....

No comments: