Friday, May 6, 2011

Ibu, Mama, Ummi, Mummy.....




Seorang anak laki-laki kecil bertanya kepada ibunya,

“Mengapa engkau menangis?"

"Kerana aku seorang wanita", kata sang ibu kepadanya.

"Aku tidak mengerti", kata anak itu.

Ibunya hanya memeluknya dan berkata,

"Dan kau tak akan pernah mengerti" Kemudian anak laki-laki itu bertanya kepada ayahnya,

"Mengapa ibu suka menangis tanpa alasan?"

"Semua wanita menangis tanpa alasan", hanya itu yang dapat dikatakan oleh ayahnya.

Anak laki-laki kecil itu pun lalu membesar menjadi seorang laki-laki dewasa, tetap ingin tahu mengapa wanita suka menangis. Akhirnya ia mendapat petunjuk dari Tuhan, Antara bisikan yang didengarinya adalah:

1. "Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa. Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia; namun, harus cukup lembut untuk memberikan kenyamanan "

2. "Aku memberikannya kekuatan dari dalam untuk mampu melahirkan anak dan menerima penolakan yang seringkali datang dari anak-anaknya "

3. "Aku memberinya kekerasan untuk membuatnya tetap tegar ketika orang-orang lain menyerah, dan mengasuh keluarganya dengan penderitaan dan kelelahan tanpa mengeluh "

4. "Aku memberinya kepekaan untuk mencintai anak-anaknya dalam setiap keadaan, bahkan ketika anaknya bersikap sangat menyakiti hatinya "

5. "Aku memberinya kekuatan untuk mendukung suaminya dalam kegagalannya dan melengkapi dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungi hatinya "

6. "Aku memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahawa seorang suami yang baik takkan pernah menyakiti isterinya, tetapi kadang menguji kekuatannya dan ketetapan hatinya untuk berada di sisi suaminya tanpa ragu "

7. "Dan akhirnya, Aku memberinya air mata untuk dititiskan. Ini adalah khusus miliknya untuk digunakan walaupun kadangkala dia tidak memerlukannya."

Tahukah kamu: Kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian yang dikenakannya, susuk yang ia tampilkan, atau bagaimana ia menyisir rambutnya. Kecantikan seorang wanita harus dilihat dari matanya, karena itulah pintu hatinya – tempat dimana cinta itu ada."

HAPPY MOTHER'S DAY specially to my IBU... Puan Hatijah Bt Sabdin & to my MIL Puan Rakiah@Azimun... Both of u are d best MOM that i ever had... THANKS !!!

------------------------------------------------------><-------------------------------------------------------------------------

Hari Rabu lepas... ada satu MOVIE kat TV2... sedih woooo...
Sedih sangat.. tau sbb apa???

Kisah yg sedih tu bkn sebab kisah anak dia hilang ke apa... Kisah tu sbnrnye nk citerkan yg kita sbg MAK ni kadang terlupa atau terleka memberi perhatian kita secara tidak ADIL... mmg kalau ikutkan bagi kita seorang IBU, kita rasakan dh cukup ADIL kasih sayang kita kepada anak-anak kita... tapi, tanpa kita sedar... kita sentiasa lupa yg kita BERAT SEBELAH dalam memberi perhatian pada mereka...

Dalam citer tu... Seorang EMAK ada 3 orang ANAK... Yg sulung dan ke2 lelaki... dan no 3 perempuan... Oke.. Satu hari EMak dan 2 orang anak lelaki pergi somewhere laa.. then masa nk check in kat HOTEL... Mak soh Abg jaga Adik Lelaki nye jap... Pastu bila Maknye dtg balik... Adik nye sudah tidak ada.... Bila Maknye tanye... Abgnye cuma ckp xtau.. Then ckp adik pegi mana2 tah... Then kira adik dia hilang laaa dlm citer tu.. pastu tgk abgnye cam xheran sangat laa pastu tgk abg cam happy laa sbb Mak dia leh pay attention kat dia plak...

9 thn berlalu.. FAMILY tu pindah kat tpt lain... Kat situ.. diorg jumpa sorang budak yg sangat iras dgn anak yg ilang tu.. siasat... punye siasat.. mmg tu anak diorg.... Memula bdk tu xnk gak blk umah family asal dia... tp lepas mcm2 hal... Akhirnya dia blk... tapi, masa dia blk tu... Abangnye wat pengakuan... Abangnye yg soh Adiknye pegi masa tu... Sbb dia xnk ada adik tu.... 

Masa tu... Aku pon dh terbayang wajah HARIS kat mata... sian Haris... slalu kena beralah.. dan beralah... dan beralah..... dan sentiasa MEMENDAM Perasaan... Sabarlah Nak... Mama dulu pon anak sulung gak... Sampai sekarang... Mama sentiasa memendam perasaan tu.... Mama xpenah luahkan pon.... Tapi Insya'allah... Kesabaran itu adalah yg terbaik...  Insya'allah... Mama akan cuba jadi MAMA yg terbaik untuk mu SAYANG.. Bukan untuk mu sahaja... tetapi.. Untuk ADIK-ADIKmu juga... Sekiranya ada yg tidak kau senangi, beritahulah MAMA.... Insya'allah.. MAMA akan cuba sehingga tidak melukakan hatimu lagi...

Sebenarnya dh lama perasan.. Kadang tgk Haris tu cam byk pendam perasaan.. Ye laa sesket kena mengalah... kalau I pon... I bengang.... Hehehe... Sabar ek HARIS... Mama dulu cenggitu gak.... Kat school je dia disyg teacher nye.... Kat umah asik la kena marah.... (Perhatian kepada ayah Haris...jgn marah Haris lagi tau... sian dia..)

No comments: